Prédikátor

Prédikátor – könyv a Nap alatt

1. A cím
• Kohelet (csak itt, 7x). Összegyűjtő (nn), a gyülekeztető; hagyom. igehirdetőnek, prédikátornak fordítják.
• A bölcsesség is nőnemű. She’s black.
• A LXX Ecclesiastes-ként, sz.sz. „a gyülekezet összehívója”-ként adja vissza (egyházfi, lásd még: ekklézsia), a latin is ezt a szót használja.
• Dávid fia, Jeruzsálem királya, Izráel királya Jeruzsálemben (azaz egységes ország!)
• A XIX-XX. sz-ban megkérdőjelezték Salamon szerzőségét, de újabban olyan szövegek kerültek elő jóval a Salamon kora előtti időkből, amik a Préd nyelvi-szókincsbeli jellegzetességeit mutatják (bővebben: G. L. Archer: Az ószövetségi bevezetés vizsgálata).

2. Kapcsolata más bibliai könyvekkel
• Az ötödik antilegomena (ellentmondó) könyv a Példabeszédek, az Énekek, Eszter és Ezékiel mellett.
• Az ÚSZ egyszer idéz belőle: 1Tim6:7 || Préd5:15
• Salamon fiatalon írta az Énekeket, középkorúan a Példabeszédeket és öregen a Prédikátort.
• Az Én-ben minden rózsaszín, a Péld-ben fekete-fehér, a Prédikátorban szürke (a JSir-ban meg fekete).
• A Példabeszédek jó→jutalom rossz→büntetés képe nem mindig valósul meg az életben.
• Az igaz is szenved (pl. Jób).

3. Filozófia, vallás vagy hit?
• Ezért az Énekek fiatalja középkorúan a Példabeszédek szerint élve öregen a Prédikátor csalódottságáig juthat a Nap alatti világnézetek haszontalansága miatt (amiket a könyv bemutat).
• A világ működése és Isten kijelentése nincs összhangban „a Nap alatt” (28x + 3x „ég alatt”).
• Salamon sokszor még mintha önmagával is vitatkozna.
• Hiábavaló a fáradozás, a bölcsesség(!), az igaz élet, a gazdagság, a tekintély, az erő, az öröm, a fiatalság, az élet, a halál utáni jövő(!).
• Megoldás: vallás. Az megnyugtatja az igazságtalanságokban kifáradt idegeket (lásd még: túlvilág).
• A Préd végig Elohim-ról, a Teremtőről beszél, de sosem JHVH-ról, az ember szövetségeséről.
Róm1:28: „S mint ahogy ők Istent kipróbálták s elvetették, nem méltatva arra, hogy ismeretükben megőrizzék, annak megfelelően Isten is olyan életfelfogásnak dobta őket oda, mely majd az ítéletkor nem állja ki a próbát.”
• Mit tegyen akkor az, akinek nem vallása, hanem hite van? – Jn1:5, 14:17, 15:19, 17:14,25,
1Kor1:20b-21: „Nem tette-e ostobasággá Isten a világ bölcsességét? Miután a világ a bölcselet által nem ismerte meg az Istent az isteni bölcsességben, Isten úgy látta jónak, hogy »ostoba« igehirdetéssel mentse meg a hívőket.”

4. Minden hiábavalóság, mert nincs új a Nap alatt
• Az 1:2-től a 12:8-ig többször elhangzik ez a fordulat. (Sz.sz. pára, lélegzet (hábel), innen az Ábel név is.)
• Az isteni igazság nem emberi logika szerint működik, ezért nem kiszámítható a jövő (Préd7:16||1Sám15:3).
• Emiatt a Préd egyes kiragadott versei nem alkalmasak dogmák megalapozására.
• Az evilági örömök Isten ajándékai – de ezek nem maguk a cél, csak esetleges könnyítések.
• A vagyon is segít túlélni, de az ÉLETET az istenfélelem biztosítja.
7:12: „Mert árnyékul van a bölcsesség, árnyékul az ezüst, de a tudás elsőbbsége: a bölcsesség életben tartja gazdáját.”
• Használjuk ki, de ne ezek legyenek a középpontban.
• Eszünk, iszunk, de örökké élünk.


A Prédikátor könyvének felosztása

I. 1:1-11 Materialista konklúzió: ne tegyél jót mással, úgyis mindegy itt a Nap alatt.
II. 1:12-3:1 Kutatási terv és hipotézis
III. 3:2-8 A vizsgált rendszer leírása
IV. 3:9-9:10 A „mérés”
V. 9:11-12:14 Idealista konklúzió: tegyél jót mással, úgyis csak itt a Nap alatt mindegy.


Néhány kiragadott mondanivaló

1:4 A materialista rémálom.
1:8 Nincs „betelve az élettel”.
1:15 Isten nélkül nem leszünk jobb emberek.
1:18 Aki tud, tudja, mennyi mindent nem tud.
2:11 Az embert a maga munkája nem tudja megelégíteni.
2:14-15 A bölccsel is ugyanaz a rossz történik (Lk13:1-5).
2:25 Az evilági örömök Isten ajándékai.
3:1-8 Ami a Földön elkezdődött, véget is ér.
3:13 Az evilági örömök Isten ajándékai.
3:14↔2:18-19 Isten munkája csak az örökkévaló.
3:15 Isten mindig az üldözött mellé áll.
3:17 Isten végül mindenkinek odaadja a jussát.
3:18-22 Az állat nem a testében és a testi szokásaiban fog különbözni az embertől.
4:2-3 Jó annak, aki ezt már nem látja, de még jobb annak, aki még semmi rosszat nem látott.
4:7-8 Diagnózis: munkamánia.
5:4 Jobb nem fogadni, mint a fogadalmat nem megtartani || 5Móz23:23
5:15 || Jób1:21 Az Örökkévaló adta, az Örökkévaló vette el. (||Lk12:16-21)
5:18-19 Az evilági örömök Isten ajándékai.
6:7 Az ideigvaló világ örömei ideigvaló megelégedettséget okoznak csak.
7:10 Nem volt minden jobb régen.
7:12 Túlélőcsomag a Nap alatt: pénz + bölcsesség; örökkévaló túlélőcsomag: bölcsesség (istenfélelem).
7:15 Sokáig él a gonosz, mert 1) Isten vár a megtérésére (1Tim2:3-4) 2) Lesznek olyan jócselekedeti, melyeket Isten ezen a világon akar megjutalmazni 3) Jó gyermekei lesznek (pl. Ezékiás ben-Akház, Jósiás ben-Ámon, Márdokeus ben-Sémei 2S16:5, Eszt2:5)
7:17 Fokhagyma (b. Shab. 31)
8:11-13 Isten a megtérésre vár, a hallgatása nem beleegyezés.
8:15 Az evilági örömök Isten ajándékai.
9:4-5 A világ nem tesz különbséget az istenfélővel (sőt) (Lk13:1-5).
9:11-12 Az evilági örömök Isten ajándékai.
9:16-17 || 2Sám20:19,22
9:21 A bor és a trágya esete (kis kovász...)
10:5 Aki másnak vermet ás, maga esik bele.
10:5-12 A Nap alatt nincs ok-okozat.
10:15, 11:4 Dr. Pató Pál tanácsai
10:17 A falnak is füle van.
12:1 Minden szabad, de nem minden használ
12:3-9 Az öregség allegóriája (kapor: eufemizmus a szexuális vágyra; a héber kimondja.)
12:13 A bölcsesség Isten felé vezérli az embert, mert az igazi tőle van.
12:15 A bölcsesség kezdete az istenfélelem (Zsolt111:10, Péld1:7,29, 9:10, 15:33, )
12:16 Mindnyájunknak meg kell jelennünk Krisztus ítélőszéke előtt. (2Kor5:10)

Kategóriák: 
Csatolt fájl: