Lukács 23:13-25

Lk23:13-25
Pilátus ekkor összehívta a főpapokat, az elöljárókat és a népet, és beszédet intézett hozzájuk: »Ide hoztátok hozzám ezt az embert azzal a váddal, hogy a népet a császártól elfordítja, de én, miután előttetek kikérdeztem a felől, amivel vádoltátok, semmi elítélésre méltó okot ez ember ellen nem találtam. Sőt még Heródes sem. Hiszen visszaküldte őt hozzánk. De lám semmi halálra méltó dolgot nem cselekedett. Megfenyítem tehát, és elbocsátom őt.« Minden ünnep alkalmával pedig szabadon kellett nekik bocsátani egy foglyot. Erre az egész sokaság kiáltozni kezdett: »Veszítsd el! Barabbást bocsásd el nekünk.« Ezt a Barabbást egy a városban keltett lázadásért és gyilkosságért vetették tömlöcbe. Pilátus újra szólott hozzájuk, mivel Jézust szabadon akarta bocsátani, de azok így kiáltoztak rá: »Feszítsd meg! Feszítsd meg!« Harmadszor is szólott hozzájuk: »De hát mi gonoszt tett? Semmi halálra méltó vádat nem találtam ellene. Meg fogom hát fenyíteni és elbocsátom.« Ám azok nagy hangon követelték, hogy feszíttesse meg. Kiáltozásuk erőt vett a helytartón. Pilátus ekkor megítélte nekik, amit kívántak: Elbocsátotta azt, akit lázadásért és gyilkosságért vetettek börtönbe, akit kikértek. Jézust ellenben odaadta akaratuknak.

1. Háromszori ártatlannak nyilvánítás
• Még Heródes sem talált benne bűnt (pedig keresett...)
• Barbbás lázadó, gyilkos: bűncselekmények a társadalom (rendje) és az egyén, az élet ellen.
• A 3 vallási és 3 világi per után Pilátus most 3x kijelenti, hogy Jézus nem méltó a halálra.
• A vád: „Ha nem lenne gonosztevő, nem hoztuk volna ide.” (Jn18:30)
• Nem tudják megindokolni Pilátus többszöri kérdésére sem, miért akarják megölni, csak ismétlik a „Feszítsd meg!”-et
• Úgy tűnik, a „Hozsánna Dávid Fiának”-ot sem tudák volna megindokolni.
• Mi meg tudjuk indokolni az Istennek szóló dicséretünket, hálaadásunkat? Mennyire vagyunk konkrétak?
• „Mi az igazság?” (Jn18:37b-38) „Én vagyok az út, az igazság és az élet” Ego eimi (Via Veritas et Vita) (Jn14:6)

2. A döntés súlya
• „Kikérdeztem a felől, amivel vádoltátok” || Jób1:8b: „gáncstalan és egyenes, istenfélő és rossztól távozó”
• „Megfenyítem” – a kisujját nyújtja a népnek, de a karja kell nekik: „Feszítsd meg!”
• Enged nekik, parancsot ad Jézus megostorozására ÉS keresztre feszítésére.
Mt27:24-25: „Mikor Pilátus látta, hogy rábeszélése semmit sem használ, sőt csak nagyobb lesz a zavar, vizet hozatott, a tömeg elé állt, megmosta kezét, és ezt mondta: »Ártatlan vagyok ennek az igazságos embernek vérétől. Ti lássátok!« Az egész nép felelte: »A vére ránk és gyermekeinkre szálljon!«”
• Kezet mos, majd parancsot ad. Mintha a kézmosás testi cselekedete meg tudna tisztítani a lélek bűnétől.
• A bemerítkezésnél pont a fordítottja történik: a lélek megtisztulása ábrázolódik ki a testen.
Gal3:1-4: „Óh, értelmetlen galaták, ki igézett meg éppen titeket, akiknek szeme elé úgy rajzolódott előzőleg a Krisztus Jézus, mint megfeszített. Csak azt az egyet akarom megtudni tőletek, hogy a Szellemet a törvény előírta tettek alapján kaptátok-e? Vagy hitnek hallásán át? Ennyire értelmetlenek vagytok? Szellemmel kezdtétek el, és most hússal végzitek be? Akkora élményt éltetek át – hiába? Ha csakugyan hiába.”

3. Nem tudjuk, mit kérünk
Mt27:19-20: „Mialatt az ítélőszéken ült, felesége hozzá küldött ezzel az üzenettel: »Semmivel se ártsd magadat annak az igazságos embernek a dolgába. Ma sokat szenvedtem álmomban miatta.« A főpapok és vének azonban rábeszélték a tömeget, hogy Barabbást kérjék ki, Jézust ellenben veszítsék el.”
• Kinek nagyobb a bűne? Akit figyelmeztettek a gonoszságra, vagy aki úgy kért gonoszt, hogy rábeszélték?

4. Ecce homo
Jn19:1-5: „Akkor Pilátus elvitette és megostoroztatta Jézust. A katonák tövisből koszorút fontak és fejére tették. Bíborköpenybe burkolták, hozzáléptek és így szóltak: »Örvendj Zsidók Királya!« Majd arcára verdestek. Azután újra kiment Pilátus és így szólt hozzájuk: »Nézzétek, kihozom őt, hogy lássátok: A vádra semmi okot nem találok benne,« Jézus kiment hát a töviskoszorút és bíborköpenyt viselve. »Nézzétek az embert« – szólt nekik Pilátus.”
• Énós Fia, a gyarló ember – ezt teszi vele a bűn; de Jézus esetében csak a teste fölött volt hatalma || Jób
Jób2:5-6: „Azonban nyújtsd csak ki kezedet és nyúlj csontjához és húsához, ha nem arcodba fog-e káromolni téged? Erre szólt az Örökkévaló a Vádlóhoz: Íme kezedben ő, csak az életét őrizd meg!”
• Jézus esetében már az életének megőrzése sem feltétel – Sátán innentől kezdve azt tehet Jézussal, amit akar.
Mt10:28: „Ne féljetek azoktól sem, akik a testet megölik, de a lelket megölni nincs hatalmukban! Féljetek inkább attól, akinek a lelket is, testet is hatalma van a gyehennán elveszteni!”
Ἰδοὺ ὁ ἄνθρωπος
ὁράω

Kategóriák: