Lukács 22:54-65

Lk22:54-65
Körülfogták őt, elvezették és bevitték a főpap házába. Péter messziről követte őket. Mikor az udvar közepén tüzet gyújtottak és körülülték, Péter is közéjük ült. De egy fiatal rabszolgáló, amikor a tűznél ülve meglátta őt, reámeresztette szemét és így szólt: »Ez is vele volt.« Ám ő letagadta: »Nem ismerem őt, asszony.« Kevés idő múlva másvalaki, egy férfi, meglátta és megkérdezte: »Te is közülük való vagy?« Péter így felelt: »Ember, nem vagyok.« Körülbelül egy óra multával más valaki erősítette: »Való igaz. Ő is vele volt. Hiszen galileai is.« De Péter ezt felelte: »Ember, nem tudom, mit mondasz.« Még beszélt, amikor hirtelen megszólalt a kakas. Az Úr megfordult és Péterre nézett. Ekkor eszébe jutott Péternek az Úr szava, úgy ahogy mondta neki: »Még mielőtt a kakas szólana, te háromszor tagadsz meg engem.« Kiment, és keserűen sírásra fakadt. Azok a férfiak, akik Jézust körülfogták, gúnyolták, verték őt, majd letakarták és kérdezgették: »Prófétáld meg, ki ütött meg.« Káromló szájjal még sok egyebet is szóltak ellene.

1. Péter három tagadása
• Egyes kommentárok hat tagadásról beszélnek, mert az evangéliumok mást-mást hangsúlyoznak.

1. az udvaron a tűz körül Mt26:69-70, Mk14:66-68a, Lk22:56-57, Jn18:18(!)
2. a kapuban / előcsarnokban Mt26:71-72, Mk14:68b, Lk22:58, Jn18:17(!)
3. „beszéded elárul” Mt26:73-75, Mk14:70-71, Lk22:59; Jn18:26: annak a rokona, akinek Péter levágta a fülét
• Beszéde alapján ismerték meg, honnan való.
• Minket megismernek a beszédünk alapján, hogy Kihez tartozunk? (lásd „szív teljességéből”, Jakab levele, stb.)

2. Jézus Péterre néz
• Isten mindig néz, de mi ránézünk-e?
• Ezekből a találkozásokból indul mindig a megtérés.
• Péter eddig csak hangoskodott, de most elindul a megtérés és az Istenhez ragaszkodás útján.
Lk22:31-34: „Simon, Simon, lám a Vádló kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát. Én azonban könyörögtem érted, hogy ki ne hagyjon a hited. Ha majd egyszer megtérsz, támogasd testvéreidet.« »Uram – felelte Péter –, kész vagyok érted börtönbe is, halálba is menni.« De Jézus ezt felelte: »Azt mondom neked, Péter, hogy nem fog ma a kakas szólani addig, amíg te háromszor meg nem tagadsz engem, s azt nem állítod, hogy nem is ismersz engem.«”
• Kellett hozzá a prófécia, hogy Jézus ismeri, de ennek ellenére szereti.
• A megtérés Isten tökéletes emberismerete ellenére mutatott szeretetéből és kegyelméből fakad

3. Prófétáld meg, ki ütött meg!

• Mi a prófécia?
• Isten nem fény- és hangjelenségekkel akarja elkápráztatni sem a hívőket, sem a megtérendőket.
• Nem cirkuszi látványosságokat akar adni, hanem útmutatást az életünkre.
1Kor14:23-25: „Ha tehát az egész gyülekezet összegyűlik egy helyen, és mindenki nyelveken szól, azután bemennek oda be nem avatottak vagy hitetlenek, nem azt fogják-e mondani, hogy őrjöngtök? De ha mindannyian prófétálnak, s úgy megy be valamely hitetlen vagy be nem avatott, azt mindenki megfeddi, azt mindenki megítéli, szívének rejtett dolgai láthatókká válnak, úgyhogy arcára borulva imádni fogja az Istent, s vallást tesz róla, hogy: Valóban az Isten van köztetek.”
• A prófécia mindig konkrét, viszont nagyon sokszor követi jel is, főleg ha közösségnek szól
(Akház–Immánuél, Ezékiás¬–napóra, Ezékiel–felesége halála, Gedeon–nedves gyapjú, száraz gyapjú)
• Mielőtt a kakas megszólal. Konkrét jel. Péternek eszébe is jut a prófécia.
• Én is ilyen feledékeny vagyok? Csak akkor jut eszembe Isten figyelmeztetése/iránymutatása, amit olvastam/hallottam, amikor már túl vagyok azon, amitől meg akart óvni?
• De van megtérés.
• A három tagadásra Isten három szeretet-kérdéssel felel és
• a három szeretet-megvallás után három bizalmi feladatot bíz rá.

• Jézust káromlásért ítélték el, de valójában a főpap szolgái káromolták Őt, a testté lett Istent.

Kategóriák: