Lukács 22:14-20

Lk22:14-20
Amikor eljött az óra, asztalhoz dőlt, az apostolok vele. Akkor így szólt hozzájuk: »Nagy volt bennem a vágy arra, hogy mielőtt szenvednék, ezt a pászkát elköltsem veletek. Mert azt mondom nektek, hogy többé nem eszem abból, amíg az az Isten királyságában el nem jut a teljességre
Azután a poharat fogta meg, és hálát adván így szólt: »Vegyétek ezt és osszátok el egymás között. Azt mondom ugyanis nektek, hogy mostantól fogva nem iszom a szőlőtőkének gyümölcséből addig, amíg az Istennek királysága el nem jő.«
Ezután megfogta a kenyeret, hálát adott, megtörte s odaadta nekik íly szóval: »Ez az én testem, mely értetek adatik. Ezt tegyétek a rólam való megemlékezésül.«
Estebéd után éppen úgy fogta a poharat is, és ezt mondta: »Ez a pohár értetek ömlő vérem által az új szövetség

1. A szédereste szertartása
2Móz6:6-8: „Azért mondd Izrael fiainak: Én vagyok az Örökkévaló és én kivezetlek benneteket Egyiptomnak rabmunkái alól, megmentelek benneteket szolgálatukból, s megváltalak benneteket kinyújtott karral és nagy büntetésekkel. És veszlek benneteket magamnak népül, én pedig leszek nektek Istenül, és megtudjátok, hogy én vagyok az Örökkévaló a ti Istenetek, aki kivezetett benneteket Egyiptom rabmunkái alól. És elviszlek benneteket az országba mely felől fölemeltem kezemet, hogy adom azt Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak, s adni fogom azt nektek örökségül, én az Örökkévaló.”
• Bal könyökre támaszkodnak
• A legidősebb férfi vezeti a széderestét, a legfiatalabb kérdez (?, Jn13:23)
• 3 rituális szelet pászka/macesz/kovásztalan kenyér, a [2] fele az „afikomen”
• 4+1 pohár bor: (1) a hálaadás, (2) a csapások, (3) a megváltás, (4) a dicséret és (5) Illés pohara.
(1), kézmosás < Ki a nagyobb? (Jn13:2-17,Lk22:24-30)>, sósvizes zöldség, [2] eltörése, ?, (2), [1] [2] bemártása < Júdás távozása (Jn13:26-30)>, vacsora, afikomen, (3), (4), (5) megmarad, ének (Zsolt115-8) < Mt26:30>

2. Teljességre
• A 3 beteljesületlen ígéretünk szimbóluma: a bemerítkezés, az úrvacsora és a betegek megkenése
• A test feltámadásának, a Bárány menyegzőjének és az örök életnek az előképei
• Az Isten királyságában jutnak majd el a teljességre

3. Bor - az ígéret
(1)
• Hálát adott (aki nem ad hálát, az olyan, mintha lopni próbálna Istentől); az áldásformula:
Áldott légy Örökkévaló Istenünk, világ királya, aki megteremted a „szőlő gyümölcsét” („Pri HaGafén”)
• Amíg az Isten királysága el nem jön
1Kor11:26: „Mert valahányszor eszitek ezt a kenyeret és isztok a pohárból, az Úrnak halálát hirdetitek, míg csak el nem jön.”

4. Kenyér - a parancs [2]
• Hálát adott
• „Ez az én testem” – megemlékezésül
• A három kovásztalan kenyérszelet közül a középsőt kettétörik, a felét eldugják (afikomen), a gyerekek megkeresik és mindenki eszik belőle emlékezve a páskabárányra; ezután már nem esznek.
• DE Jézus idejében még nem volt szokásban – csak a Templom lerombolása óta nem esznek bárányt!
• Mit jelent az „afikomen”? Nincs ilyen héber szó!
• Az egyetlen görög szó a páska szertartásában: a ικνεομαι második aorisztosza: αφικομην „ELJÖTTEM”

5. Bor - a biztosíték (3)
• A megváltás pohara
• „Ez az új szövetség”
Jer31:31-34
Zsid9:11-22
• értetek / sokakért
1Kor9:22b: „Mindenkinek mindenné lettem, hogy minden módon megmentsek némelyeket.”

Kategóriák: